Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 r. Początkowo obchodzony był tylko w Europie, ale już od lat DBI przekroczył jej granice angażując państwa z całego świata. Z pełną listą państw i instytucji biorących udział w Dniu Bezpiecznego Internetu oraz z podjętymi przez nie działaniami można zapoznać się na stronie www.saferinternetday.org.
Głównym celem DBI jest inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocję pozytywnego wykorzystywania internetu. Ideą DBI jest podkreślanie siły współdziałania w dbaniu o cyfrowe bezpieczeństwo, zarówno na poziomie międzynarodowym, jak również lokalnym, łącząc zaangażowanie wielu instytucji, ale także rodziny, czyli najbliższego otoczenia dziecka.
Organizatorem wydarzenia w Polsce od 2005 r. jest Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą państwowy instytut badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę - realizatorzy unijnego programu "Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility - CEF). Głównym partnerem edycji 2019 była Fundacja Orange. Patronat honorowy dla wydarzenia udzielili: Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Urząd Komunikacji Elektronicznej oraz Komenda Główna Policji. Partnerami DBI 2019 byli Facebook Polska, Google Polska, National Westminster Bank Oddział w Polsce, Teatr Palladium oraz Mulitmedia w szkole.
Dzień
Bezpiecznego Internetu 2022 - Rodzice, chrońcie swoje dzieci w sieci!
Rodzice,
którzy mają większą wiedzę w zakresie bezpieczeństwa IT lepiej chronią swoje
dzieci w internecie
Aktualne badanie 'Cyberbezpieczeństwo w
liczbach' przeprowadzone przez G DATA pokazuje, że rodzice z większymi
kompetencjami dotyczącymi bezpieczeństwa IT wprowadzają dodatkową ochronę w
domu ze względu na swoje dzieci (ok. 78%). Jednocześnie wyniki badania
pokazują, że nawet przy mniejszej wiedzy o bezpieczeństwie w sieci, rodzice
pomagają swojemu potomstwu bezpiecznie poruszać się po internecie i dbają o nie
za pomocą prostych środków ochrony.
Wskazówki od G DATA jak
zwiększyć bezpieczeństwo dzieci w Internecie
Załóż dedykowane konto dla dziecka -
Niezależnie od urządzenia, osobny profil dla młodego człowieka pomoże
dostosować uprawnienia zapewniające bezpieczeństwo i prywatność dostosowane do
jego wieku
Otwarcie mów o zagrożeniach - Rodzice
powinni rozmawiać ze swoimi dziećmi o rzeczach i sytuacjach, które są ważne z
punktu widzenia bezpieczeństwa w sieci. Jednocześnie należy w prosty sposób
wyjaśnić dlaczego zdjęcia, numery telefonów i adres nie powinny być przesyłane
nieznajomym.
Sprawdź uprawnienia do aplikacji - Rodzice
powinni zachować pełną kontrolę nad tym, jakie aplikacje instalują ich dzieci
oraz jakie dane są przez nie przetwarzane. Ustawienie hasła do AppStore zapewni
niezbędną kontrolę.
Wspólne wprowadzanie ustawień - Podstawową
konfigurację urządzenia można przeprowadzić wspólnie z dzieckiem, dzięki czemu
stopniowo uczy się ono, które kwestie są istotne podczas używania sprzętu.
Wspólne ustalenie harmonogramu - Rodzice
powinni razem z dziećmi podjąć decyzję o ilości czasu spędzonego w sieci. Z
pomocą przychodzą aplikacje, które umożliwiają wdrożenie tych ustaleń w
rzeczywistość, np. Google Family Link zapewni, że urządzenie wyłączy się po
określonym czasie.
Bezpieczne przeglądanie stron
internetowych - Oprogramowanie zabezpieczające chroni urządzenia podłączone do
sieci przed złośliwymi oprogramowaniami, takimi jak np. trojany. Dzięki
antywirusowi niebezpieczeństwo zostanie powstrzymane, a korzystanie z internetu
stanie się bezpieczne.
Więcej
wskazówek dotyczących bezpieczeństwa dla rodziców można znaleźć na blogu
- klikajbezpiecznie.pl
REGULAMIN BIBLIOTEKI
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 WE WŁOCŁAWKU
1. Ze zbiorów biblioteki mogą korzystać uczniowie,
nauczyciele, pracownicy szkoły i rodzice uczniów. Rodzice uczniów mogą
korzystać ze zbiorów jedynie na miejscu w czytelni.
2. Czytelnik ma prawo do bezpłatnego korzystania z
księgozbioru biblioteki.
3. Z księgozbioru można korzystać w godzinach otwarcia
biblioteki (podanych w gablocie).
4. W wypożyczalni i czytelni obowiązuje cisza, zakaz
spożywania posiłków i picia napojów.
5. Jednorazowo uczniowie mogą wypożyczać 2 książki na 2
tygodnie (w tym tylko 1 lekturę obowiązkową), ale w uzasadnionych przypadkach
nauczyciel bibliotekarz może zwiększyć lub ograniczyć liczbę wypożyczeń z podaniem
terminu ich zwrotu. Uczniowie klasy pierwszej mogą wypożyczyć tylko 1 książkę.
6.
Jeżeli czytelnik nie przeczytał książki, a
wypożyczalnia nie ma na nią zamówień, może przed upływem terminu zwrotu prosić
o jego przedłużenie.
7. W stosunku do czytelników przetrzymujących książki
mogą być zastosowane kary, zgodnie z ustaleniami Rady Pedagogicznej
(okresowo wstrzymanie wypożyczeń).
8.
Czytelnik może prosić o zarezerwowanie potrzebnej mu
pozycji. Prośbę o zarezerwowanie książki uwzględnia się według kolejności
zamówień.
9.
Wypożyczać książki wolno jedynie na swoje nazwisko.
Książek wypożyczonych w bibliotece nie należy pożyczać innym osobom.
10. Należy
starannie obchodzić się z książkami wypożyczonymi z biblioteki. Zauważone
uszkodzenia zgłaszać nauczycielowi bibliotekarzowi.
11. Książkę
zagubioną lub zniszczoną czytelnicy biblioteki szkolnej muszą odkupić. Jeżeli
odkupienie książki o tym samym tytule jest niemożliwe, należy po uzgodnieniu z
nauczycielem-bibliotekarzem zakupić inną (niedostosowanie się do regulaminu
zostanie uwzględnione przy wystawianiu oceny z zachowania).
12. W przypadku
zmiany lub zakończenia szkoły uczeń zobowiązany jest przed odejściem rozliczyć
się z biblioteką szkolną.
13. Ze zbiorów
czytelni można korzystać po wpisaniu się do zeszytu odwiedzin.
14. Czytelnikom
nie wolno samemu brać książek z księgozbioru podręcznego.
15. Na dwa
tygodnie przed końcem roku szkolnego książki powinny być zwrócone do
biblioteki.
16. Każdy
czytelnik zobowiązany jest do zaznajomienia się z niniejszym regulaminem
i do bezwzględnego przestrzegania.
Regulamin zatwierdzony
uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu 21.03.2006r.